Samsiezbadaj - wczytywanie...

Popularne KETO - Czym jest dieta ketogeniczna?

Popularne KETO - Czym jest dieta ketogeniczna?

Dieta Ketogeniczna,

Inaczej nazywana dietą „Keto”, ketogenną, czy też po prostu dietą tłuszczową, która opiera się na mechanizmie ketozy - stanu metabolicznego organizmu, który wyróżnia się wykorzystaniem tłuszczów jako głównego źródła energii, zamiast węglowodanów. Stan ketozy utrzymujący się w wyniku stosowania diety keto nazywany jest ketozą dietetyczną (KD).

Za dietą ketogeniczną przemawiają dwa główne aspekty:

  • ograniczenie spożywania kalorii powoduje utratę wagi,
  • dieta bogata w tłuszcze i białka powoduje wczesne uczucie sytości w związku z mniejszym spożyciem kalorii.

W normalnych warunkach ketony, które są pośrednimi produktami metabolizmu tłuszczów, produkowane są w niewielkich ilościach przez wątrobę. Ketoza zwiększa tę produkcję, sprawiając, że stężenie ciał ketonowych we krwi staje się wyższe niż poziom glukozy.

Ciała ketonowe są doskonałymi źródłami energii, a kiedy zakończona zostanie początkowa faza diety ketogenicznej (tak zwana ketoadaptacja) i zaczniesz stosować keto jadłospis uwzględniający deficyt kaloryczny, przyzwyczajony do korzystania z tłuszczów organizm znajdujący się w stanie ketozy zacznie wykorzystywać dostępne zapasy energii - czyli tkankę tłuszczową. To dlatego dieta keto oparta na deficycie kalorycznym w praktyce oznacza skuteczne odchudzanie.

W początkowej fazie podaż węglowodanów powinna wynosić ok. 20 g na dobę. Podczas niskiej dostępności węglowodanów następuje adaptacja organizmu, w wyniku czego dochodzi do przekierowania metabolizmu na wykorzystanie kwasów tłuszczowych jako wiodącego substratu energetycznego. Dzieje się tak, ponieważ niskie stężenie glukozy we krwi sprawia, że poziom insuliny jest obniżony, za czym idzie wzrost adrenaliny i uwalnianie wolnych kwasów tłuszczowych i glicerolu z adipocytów. Uwolnione kwasy tłuszczowe podlegają β-oksydacji w mitochondriach hepatocytów, w wyniku czego powstaje acetylo-CoA. Przy zbyt małej ilości węglowodanów dochodzi do zużywania wątrobowej puli szczawiooctanu na potrzeby syntezy glukozy w procesie glukoneogenezy, a nagromadzony acetylo-CoA jest wykorzystywany do produkcji ciał ketonowych. Ketogeneza zachodzi głównie w wątrobie, ale w mniejszym stopniu również w nerkach.

Jednak nie do końca jest jasne czy utrata wagi jest spowodowana utratą wody, czy efektem samej diety (mniejszym spożyciem kalorii w rzeczywistości). Skutkiem diety ketogenicznej jest poprawa kontroli indeksu glikemicznego oraz redukcja trójglicerydów i lipoprotein LDL o małej gęstości. Przeprowadzone badanie wśród zdrowych osób, którzy zostali poddani 3- tygodniowej diecie ketonowej, wykazały 44% wzrost LDL w surowicy, z jednoczesnym zmniejszeniem o 30% ekspresji receptora LDL na powierzchni obwodowej jednojądrzastych komórek krwi. Warto pamiętać, że odpowiedni dobór produktów w diecie przeciwdziała efektom ubocznym. Za stosowaniem diety ketogenicznej powinna iść suplementacja witamin rozpuszczalnych w wodzie: tiamina, ryboflawina, niacyna, witamina B6, kwas foliowy, biotyna, kwas pantotenowy w postaci preparatów bezcukrowych. W praktyce stosuje się także suplementację składnikami mineralnymi: cynk, selen, wapń i kwasy omega-3.

Wykorzystanie KD jest szeroko rozważane w terapii wielu schorzeń. Stosowana jest między innymi w leczeniu otyłości. Dotychczasowe badania wskazują, że dieta ketogeniczna przyczynia się do redukcji masy ciała. Coraz więcej badaczy dostrzega korzyści z zastosowania diety ketogenicznej w leczeniu padaczki i chorób neurologicznych: w tym choroby Alzheimera, choroby Parkinsona. Jednak wprowadzenie diety KD do praktyki klinicznej wymaga przeprowadzenia wielu badań. Przedstawione dotychczas publikacje rozróżniają dzienną redukcję węglowodanów w diecie, ale często brakuje informacji dotyczących zawartości białka. Dieta ketogeniczna wywiera plejotropowy efekt na organizm. Dotyczy to zarówno zmiany metabolizmu przekierowanego z cytoplazmatycznej glikolizy w stronę mitochondrialnej ketolizy, poprzez wpływ na komórkowe szlaki sygnalizacyjne i wydzielanie hormonów, redukcję procesów zapalnych oraz stresu oksydacyjnego, po redukcję transkrypcji genów. Dieta ketogeniczna może wywoływać liczne zmiany zachodzące w organizmie, dlatego też niezbędne jest prowadzenie dalszych badań potwierdzających jej pozytywne skutki, a jej stosowanie powinno odbywać się wyłącznie pod kontrolą lekarza.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl